torstai 8. syyskuuta 2011

Ensimmäinen kriisi

Ennemmin tai myöhemmin tän olisi voinut olettaakin iskevän, mutta eilen puun takaa alitajunnasta iski haikeus ja pieni kaipuu Suomeen. Täällä olen aina se outo ulkomaalainen, joka sönköttää saksaa ja puhuu auttavasti englantia. Pukeudun oudosti täkäläisellä mittapuulla ja olen oikeasti erilainen kuin suurin osa. Käy vähän psyykkeen päälle taistella oman itsensä ilmaisemisen puolesta vieraan kulttuurin paineen alla. Mulla menee hyvin ja rakastan olla täällä, mutta kaipaan sitä fiilistä, kun tuntee itsensä normaaliksi ilman ehtoja. Olisi ihanaa olla kuin kuka tahansa wieniläinen tai itävaltalainen, mutta nyt oon vaan se lyhythiuksinen ja oudosti pukeutuva ulkomaalainen, joka on kotoisin jostain jääkarhulandiasta.

Esimerkiksi tänään, kun hain Noraa Hortista mikä on eräänlainen iltapäivähoito, random poika pysäytti tyttöni ja kuiskaili sille naureskellen samalla kattoen mua. Myöhemmin Nora kertoi, että poika naureskeli mun vaatteille ja kysyi Noralta, et miksi oon tällainen. Omasta mielestäni olin pukeutunut oikeasti tyylikkäästi ja lähdin kotoa hyvillä mielin vielä 15 minuuttia aikaisemmin, mutta kun lapsilauma katsoi mua epäuskoisena ja huvittuneena, niin alkoi oma uskottavuus ja itsevarmuus tahtomatta karista hiljalleen pois. Siinä kun ei voi edes näpäyttää takaisin tai edes vastata ylipäätään mitään, koska en osaa puhua saksaa. Siinä pitää sitten vain toljottaa takaisin ja ottaa vastaan kaikki ilman mahdollisuutta pitää puolustuksen puheenvuoroa.

Kaupungilla kun kuljen, niin yleensä jengi kattoo mua vähän hämmentyen ja välillä jopa nenän varttaan pitkin semisti alentavasti. Lyhyitä hiuksia ihmettelee varsinkin lapset ja ne voivottelee ääneen, että olisit pitänyt ne pitkät hiukset. Ei se mitään, ne on lapsia ja näin, mutta niiden kautta huomaa kulttuurierot helposti. Täällä naiset on naisellisia, niillä on pitkät hiukset ja ne pukeutuu kuin Audi-miehen unelma. Ihmiset sukupuolesta riippumatta tsiigaa mua miettien, et mikähän tuolta tulee vastaan. Meitsi on naisellisuutta ajoittain välttelevä ja henkistä naiseutta vihaava flikka, mikä sotii täkäläistä naisen mallia vastaan. Tunnen olevani täällä oikeasti erilainen, suorastaan ernu. Jotenkin tosi vaikeaa välillä määritellä itseään tai löytää omaa rooliaan, kun mallia sellaiseen ei tunnu valmiina täältä löytyvän.

Suomessa oon tuntenut itteni aina jollain tapaa joukkoon kuuluvaksi. Mulla on paljon kavereita, jotka ehdoitta pitää musta ja hengaa mun kanssa. Siellä oon ollut vaan niin kuin kuka tahansa, ehkä ajoittain semisti random hyyppä, mutten mitenkään överisti. Mun tyyli ei ollut sen ihmeellisempi suomalaisten silmissä, en ollut epänormaali vaan jopa ihan kiinnostava ihminen joidenkin mielestä. Uusia hiuksia kehuttiin kaveripiirissä ja randomitki pysäytti ja kehaisi, eikä mun tyyliä ole kritisoitu ikinä tällä mittakaavalla, mitä täällä oon nyt joutunut kokemaan. Se on välillä vaan niin helkkarin vaikeaa yrittää pitää ittestään kiinni, kun tukea saa niin vähän. Pari kertaa oon taipunut paineen alla ja yrittänyt olla jotain muuta kuin oikeasti olen. Sen seurauksena oon sitten kärsien saanut tuntea oloni epämukavaksi mulle epänormaalissa vaatetuksessa ja onneksi joutunut hylkäämään tuon surkean suunnitelman.

Ikävä on kasvanut myös ystäviä kohtaan. Täällä on aivan ihania ihmisiä ja uusia ystävyyden alkuja että ei siinä mitään, mutta on se eri asia hengailla niiden ihmisten kanssa, jotka tuntee sut monen vuoden takaa. Suomalaistaustaisten ihmisten kanssa on ihana hengata, kun ei ole kulttuurieroa ja ollaan normaaleja kaikki. Uusille tuttavuuksille kuitenkin puuduttaa vähitellen selittää aina samat virret (moi oon Iisa Suomesta oon au pair ja oon täällä vuoden ajan asun Döblingissä joo 19. kaupunginosassa ja rakastan Wieniä kukas sinä olet ja mitäs teet how cool hahahahahahaaa seriously hehehe meen kotiin oli tosi kiva tavata see ya). Vanhoille ystäville voisi vain soittaa ja mennä Alban rannalle vaikka istumaan tai pyöräilemään spontaanisti kohti huitsin Nevadaa ilman sen kummempia päämääriä tai selittelyitä. Pääisi nollaamaan aivot ja voisi käyttäytyä kuin aivoton apina ilman leimaantumisen pelkoa.

Onneksi oon Itävallassa, mikä on superlähellä Suomea, että voin just lentää sinne jouluksi ja tännekin pääsee helposti vierailemaan, jos tahtoa ja rahaa löytyy tarpeeksi. Toivon todella, että edes muutama tulisi käymään täällä. Imisin teidät tyhjiin kaikesta suomalaisuudesta ja nauttisin sydämeni kyllyydestä normaaliuudesta.

4 kommenttia:

  1. Meinasin kommentoida jotain, että "kyllä se siitä" tai "etköhän sä sinne sopeudu", mutta tyhjänpäiväiset päähäntaputtelut ne nyt vasta vituttaakin, niissä nyt ei oo mitään lohduttavaa.

    Oon kuullut, että eurooppalaiseksi maaksi Itävältä on yllättävän konservatiivinen ja ahdasmielinen. Jotenkin jännä silti kuulla tutun ihmisen ensikäden kokemuksia aiheesta. Mun mielestä ehkä jokaisen ahdasmielisen suomalaisen pitäis kokeilla asua muutama kuukausi jossain ulkomailla, ja kokea miltä tuntuu tulla vieraana täysin uuteen kulttuuriin.

    Ei mulla oikeestaan ollut mitään oikeeta kommentoitavaa, mutta halusin ilmaista, että öö.. mainiota pohjintaa, ja ulkomaille muutosta haaveilleena tää teksti toi uusia näkökulmia asioihin. Kiitos.

    Voimia sinne. Toivottavasti löydät siellä kaveriporukan, joka osaa arvostaa kuinka mainio tapaus oot just tollaisena.

    Ps. Keväällä Englannissa ollessani sain kaverin kaverit oikeesti uskomaan, että meillä menee jääkarhuja kadulla. Se oli ihan uskomattoman hupaisaa. :P

    VastaaPoista
  2. Itävallassa on aika monta puolta. Itehän oon nähnyt tähän mennessä vasta pintaraapaisun näiden muutaman viikon aikana, mutta jotenkin ehkä osaan jo eritellä joitain pääpiirteitä.

    Itävalta on moderni länsimaa: täällä on toimiva demokratia ja ihmisillä on mahdollisuus vaikuttaa yhteiskunnassa. Tasa-arvo ulottuu laajalle ja korruptiota ei ole. Systeemi saattaa olla tietyissä kohdin suomalaista vastinettaan hieman jäljessä, mutta monella tapaa myös edellä. Esimerkiksi koulujärjestelmä on vanhanaikainen kansa- ja oppikouluineen, mutta toisaalta täällä on valmiutta olla innovatiivisia (Wienissä Spittelaussa sijaitseva jätteenpolttolaitos: http://www.foto-julius.at/wien/W328+.jpg) ja täällä vastustetaan ydinvoimaa yeah.

    Toisaalta Itävalta on myös konservatiivinen, menneisiin unelmiin ehkä hieman jämähtänyt ja varsinkin maaseudulla mies on oikeasti perheen pää. Naisihanteena on kotiäitiys, maksimissaan nainen on puolipäivätöissä. Hän hoitaa kotia ja lapsia antaumuksella ja katolilaisuus on vahvasti läsnä. Kun rakas aviomies tulee kotiin raskaan työpäivän jälkeen, hänen edessään täytyy olla valmiina kotiäidin tekemää kotiruokaa höyryävän kuumana. Okei kärjistin, mutta kuulemma maaseudulla saatetaan oikeasti ajatella näin.

    Täällähän on ollut nyt kaksi shokeeraavaa insestitapausta, Josef Fritzl vuonna 2008 ja viime kuussa tuli ilmi toinen vastaava. Kummassakin perheessä perheenpäänä toiminut mies siis on käyttänyt lapsiaan hyväksi ja rajoittanut heidän vapauttaan suunnilleen täydellisesti. Kommenttina kuulin täällä asuvalta, ettei hän sinällään ihmettele Itävallan asettuneen näiden tapahtumien näyttämöksi. Kulttuuri täällä on todella perhekeskeinen, missä on sekä hyviä että huonoja puolia. Perheet ovat keskenään läheisiä mallia Etelä-Eurooppa muttei ihan, rakkautta annetaan ja vastaanotetaan vilpittömästi. Toisaalta perhekulttuuri antaa insestitapauksien kehittymiselle otollisemmat lähtökohdat ehkä kuin esimerkiksi suomalainen jurompi perhekulttuuri. Perhe on pyhä ja perheen asiat pysyvät perheen sisällä, eikä edes ystävät nuuski niiden perään, ellei tehdä itse aloitetta kertomalla.

    Onneksi mun perhe on ihana, moderni ja epäuskonnollinen. Perheen vanhemmat on ehkä sopivin pariskunta, jonka tiedän. Lapsi on suloinen, aktiivinen ja valmis tekemään erilaisia asioita, joten perheessä mun on todella helppo olla ja asua.

    Kiitos Kea kuitenkin kommentista, kyllä mulla oikeastaan jo on mua arvostava kaveriporukka täällä, mutta kaipaan sitä arvostusta myös muilta tuntemattomilta. Toisaalta kaikkea ei voi saada, ja jos tilanne jää tällaiseksi, niin ei auta muu kuin sopeutua.

    Ps. Voin myöntää, että itsekin harrastan jääkarhuhuijauksia! Täällä en ole tehnyt sitä (vielä), mutta muutaman kerran olen ulkomaalaisille satuillut elämästäni jääkarhujen kanssa. Ihana kuvitella ne myöhemmin väittelemässä paremmin asiasta tietävien kanssa, kuinka suomalainen itse kertoi omistavansa jääkarhun lemmikkinä Suomessa.

    VastaaPoista
  3. Kuinka outoo et sun tyyliä arvostellaan! Meiksi ei oo ikinä voinu ku ihailla, sulla on niin monipuolinen ja sun näkönen tyyli. Huh outoa. Mut lapset ainakin kommentoi kaikkialla maailmassa, tai ainakin mun kerholaiset ihmettelee välillä ääneen mun vaatteita :---D

    Ihana lukee sun kirjoituksia, nyt vasta hoksasin tän sun blogin! Chillisti nainen, ehkäpä rupeet nyt levittää uutta tyylisuuntaa ja vapautuneempaa vaateilmaisua : )

    T. Anna Hoo

    VastaaPoista
  4. Kiitti Anna! Kyllä tää reissu tulee avartamaan omaa itseymmärrystä aivan helvetin paljon. Puhumattakaan tietenkin maailman ymmärtämisestä huh.

    VastaaPoista